Bezsenność

Bezsenność – co warto o niej wiedzieć?

Bezsenność – co warto o niej wiedzieć?
4.8 (96.84%) 19 głosów
Bezsenność to problem, z którym boryka się ponad 50% światowej populacji. U niektórych osób są to problemy przejściowe związane z chwilowymi trudnościami w życiu i przemijającym w związku z tym stresem, ale niestety zdarza się także, że do pozbycia się bezsenności konieczne jest zastosowanie jednej z technik leczenia.

Objawy braku snu

Jeśli chodzi o najczęstsze objawy bezsenności, zalicza się do nich trudności w zasypianiu oraz sen złej jakości (podczas którego dochodzi do kilkukrotnego przebudzania się). Jeśli chodzi o inne objawy bezsenności, osoby z tym problemem bardzo często skarżą się na brak możliwości zaśnięcia po dużym wysiłku, rozdrażnienie i zmęczenie w ciągu dnia, senność, która przychodzi dopiero nad ranem i w ciągu dnia, co zaburza codzienny plan działania, a także to, że pomimo teoretycznie odpowiedniej ilości snu (8-9 godzin) odczuwa się skrajne zmęczenie. W tym ostatnim przypadku wynika to z faktu, iż sen nie jest odpowiednio głęboki. Organizm przez to nie regeneruje się w pełni.

Przyczyny bezsenności

Przyczyn bezsenności jest wiele. Najczęściej wymienia się wśród nich nadmierny stres, siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej, nieodpowiednią dietę (szczególnie mowa jest tutaj o spożywaniu ciężkostrawnych, tłustych posiłków tuż przed snem), ale także nieodpowiednie warunki snu (niewygodna kanapa zamiast łóżka, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura pomieszczenia). Oprócz tego przyczyną bezsenności może być także podejmowanie forsujących ćwiczeń fizycznych lub oglądanie filmów, wywołujących silne wrażenia, tuż przed snem. Organizm jest przez to zbyt mocno pobudzony, co niestety uniemożliwia zaśnięcie jeszcze przez dłuższy czas.

Przyczyny bezsenności bywają jednak o wiele bardziej poważne. Bezsenność może być bowiem symptomem groźnej choroby. Równie często spotykana jest bezsenność w ciąży. Dotyczy ona 3/4 kobiet w trzecim trymestrze.

Skutki braku odpowiedniej ilości snu

Brak snu w odpowiedniej ilości może mieć bardzo poważne konsekwencje, szczególnie jeśli problemy ze snem utrzymują przez co najmniej kilka tygodni. Oprócz tego, że bezsenność wpływa na osłabienie pamięci i koncentracji w ciągu dnia, czego efektem jest pogorszenie się wyników nauki i pracy oraz może być niebezpieczne w przypadku prowadzenia pojazdów mechanicznych, może być ona także jedną z przyczyn wielu poważnych chorób fizycznych i psychicznych.

Zbyt mała ilość snu prowadzi m.in. do cukrzycy typu 2, chorób serca (w tym nadciśnienia) i nowotworów (w szczególności raka jelita grubego, raka prostaty, raka piersi i raka jajników).

Z kolei w przypadku schorzeń psychicznych, najczęściej bezsenność prowadzi do depresji, stanów lękowych i nerwicy.

Leczenie bezsenności

Sposoby na bezsenność powinny być dostosowane do indywidualnych cech osoby, którą dotyka ten problem, a więc przede wszystkim do jej wieku oraz do stanu zdrowia. Istnieją dwie podstawowe metody leczenia bezsenności – leczenie farmakologiczne i leczenie niefarmakologiczne.

W leczeniu farmakologicznym w Polsce stosuje się leki z zawartością benzodiazepiny, ale także nasenne leki przeciwdepresyjne i specyfiki pochodzenia naturalnego. Leki mogą wywoływać jednak niepożądane skutki uboczne.

O wiele lepsze efekty dają inne metody terapii. Wśród nich na szczególne uznanie zasługuje terapia poznawczo-behawioralna. Polega ona na przeprowadzeniu określonych interwencji, które mają zmienić zachowania, utrwalające bezsenność. Istnieją trzy podstawowe techniki leczenia bezsenności w takim przypadku. Pierwsza z nich to technika redukcji snu, polegająca na skracaniu długości czasu przebywania w łóżku, tak by tylko w nieznaczny sposób przekraczał on czas faktycznego snu. Gdy spędza się więcej czasu aktywnie poza łóżkiem, można w ten sposób zlikwidować problem bezsenności. Druga z metod terapii poznawczo-behawioralnych opiera się o opanowanie techniki kontroli określonych bodźców, jak np. chodzenie spać, gdy tylko odczuwa się senność, wstawanie zawsze o tej samej porze (bez względu na to, o której godzinie poszło się spać), unikanie ucinania sobie drzemek w ciągu dnia, czy też używanie łóżka wyłącznie do snu lub do aktywności seksualnej (zlikwidowanie nawyków jedzenia, czytania książek, czy korzystania z laptopa w łóżku). Ostatnia z metod terapii poznawczo-behawioralnych polega na zadbaniu o odpowiednią higienę snu, poprzez np. unikanie spożywania posiłków krócej niż 2-3 godziny przed snem oraz unikanie korzystania w pomieszczeniu, w którym się śpi, z komputera, telewizora lub smartfona, które przez promieniowanie negatywnie oddziałują na organizm, wywołując problemy ze snem.

Uzupełnieniem terapii farmakologicznej lub niefarmakologicznej może być stosowanie określonych technik relaksacyjnych (np. w formie ćwiczeń lub też gorącej kąpieli ziołowej), a także treningi w zakresie myślenia (jak technika zatrzymania myśli lub też technika uruchomienia wyobraźni). Dzięki tej ostatniej grupie metod możliwe jest zlikwidowanie stresu, który bardzo często skutkuje w problemach z zaśnięciem.

5 odpowiedzi do artykułu “Bezsenność – co warto o niej wiedzieć?

  1. Michał

    Ja byłem pewien, żeby nigdy mnie bezsenność nie dopadnie, ale jak zacząłem na siłkę chodzić wieczorami, to potem po dobrym treningu nie mogłem zasnąć przez kilka godzin. Teraz już wiem, że trening to maksymalnie trzy godziny przed spaniem, bo inaczej będzie kłopot.

    1. treneiro

      Bez przesady, nie musisz trenować w południe, żeby dobrze zasnąć. Sam trening siłowy nie spowoduje bezsenności, choć fakt że tuż po siłce nie zaśniesz od razu. Ale to dotyczy 30 minut, może godziny, a nie jest to bezsenność na pół nocy.

  2. Ania

    Bezsenność w ciąży to niestety norma po 7 miesiącu. Praktycznie każdej nocy to samo, a nie mam podobno tak wielkiego brzucha, żeby nie dało się zasnąć na boku. Może hormony…

  3. Żywy

    Mi bezsenność zaczęła mijać jak się za siebie wziąłem i zacząłem na poważnie ćwiczyć. Wcześniej często nie mogłem zasną, miałem zgagi i wiele innych kłopotów. A teraz spokojnie zasypiam i nie budzę się w nocy.

  4. Dawid Podsiadło

    Są już nawet specjalne kliniki, które zajmują się leczeniem bezsenności. W Trójmieście co chwilę powstają nowe, więc widocznie popyt jest ogromny. Widocznie ludzie mają coraz większe kłopoty ze snem i zasypianiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *